Найшвидший літак у світі: добірка
Швидкість найшвидших літаків перевищує швидкість звуку в шість разів. На них розміщують зброю, яка здатна знищити міста. За досягнення рекорду не один пілот заплатив своїм життям. Однак без супершвидких літаків людство ніколи б не досягло орбіти Землі та місячної поверхні.
North American X-15
Максимальна швидкість — 7 274 км/год.
Звання найшвидшого пілотованого людиною літака в історії носить американський X-15. Пілоту Вільяму Найту вдалося досягти на Х-15 швидкості 6,7 Маха, тобто швидкість літака в 6,7 разів перевищила швидкість звуку.
Літак більше схожий на ракету, ніж на класичну крилату машину. Він обладнаний ракетним двигуном і величезним стабілізуючим клиноподібним хвостом. Через особливості конструкції та специфіку бойових завдань Х-15 не злітав з аеродрому.
Самостійний рух літака починався на висоті близько 14-15 км, куди Х-15 доставляли на стратегічному бомбардувальнику. Управління літаком на таких висотах в умовах розрідженої атмосфери здійснювалося за допомогою ракетного двигуна.
Конструкція літака дозволила подолати умовну 100-кілометрову висоту, за якою починається космос. Унікальному літальному апарату вдалося встановити низку рекордів:
- Рекорд за швидкістю польоту (6,7 Маха).
- Висота польоту становила 107 км, польоти були суборбітальними.
- Політ став першим бойовим космічним вильотом.
Пілота Джозефа Вокера, який двічі подолав у 1963 році позначку в 100 км, зарахували до астронавтів. ВПС США неофіційно назвала астронавтами всіх пілотів X-15, які подолали 80-кілометровий рубіж висоти.
Вартість костюма пілота становила близько $20 тис. Обмундирування компенсувало навантаження 4-5 G, що виникали в польоті. Літак Х-15 у польоті залишав атмосферу Землі, а пілот кілька хвилин відчував невагомість. Під час повернення на Землю обшивка Х-15 нагрівалася до 650 °С.
Примітно, що одним із пілотів проекту був Ніл Армстронг — перша людина, яка ступила на Місяць. Складна підготовка до польотів (готовність оголошували за 20 годин до зльоту), висока вартість і загибель пілота М. Адамса 1967 року призвели до закриття проєкту 1970-го. Швидкісний рекорд Х-15 серед літаків не побитий донині.
Lockheed SR-71 Blackbird
Максимальна швидкість — 3 529 км/год.
SR-71 Blackbird на сьогоднішній день найшвидший в історії серійний бойовий літак. Він перебував на озброєнні ВПС США і використовувався в експериментальних цілях НАСА. Загалом було створено 32 екземпляри SR-71.
SR-71 міг досягати максимальної швидкості 3,2 Мах, що перевищувало 3500 км/год. При цьому його крейсерська швидкість досягала 3300 км/год, а середня висота польоту становила 20 км. Дальність польоту літака — 5200 км. Це відстань від Алмати до Риму.
Для досягнення таких показників конструкторам довелося вирішити низку проблем:
- Для SR-71 було розроблено спеціальне паливо JP-7.
- Для позамежних перевантажень створили спеціальний скафандр. Пізніше його використовували в польотах «Спейс шаттл».
Літак використовувався США в розпал холодної війни, навколо нього було вжито безпрецедентних заходів секретності. Контррозвідка спеціально поширювала неправдиві характеристики літака, а доступ до ангарів з SR-71 був тільки за спеціальними рівнями допуску. Доходило до того, що під час зльоту і посадки літака рядовий персонал аеродрому зобов’язаний був лягти на землю і заплющити очі.
Безпрецедентні висоти і швидкості робили SR-71 невразливим для зброї противника. Під час війни у В’єтнамі жоден літак не був збитий противником. Протиповітряні ракети просто не могли наздогнати надзвуковий літак.
За спогадами учасника В’єтнамської війни підполковника Станіслава Григоровича Батаєва, радянським частинам ППО у В’єтнамі так і не вдалося збити надсекретний американський літак.
Однак з часом літак-рекордсмен застарів і 1998 року остаточно був знятий з озброєння. Причинами того послужили:
- Створення Радянським Союзом літаків МіГ-25 і МіГ-31, здатних перехопити SR-71.
- Використання дорогого палива JP-7 тільки для цього літака, постійна потреба в дозаправці в повітрі.
- Величезні суми на утримання і технічне обслуговування літака.
МіГ-25
Максимальна швидкість — 3493 км/год.
МіГ-25 став одним із найшвидших винищувачів у світі та найшвидшим бойовим літаком СРСР. Його льотні характеристики давали змогу досягати швидкості, що перевищує швидкість звуку втричі.
Розробку літака було розпочато в 1950-х для відбиття загроз від американських надзвукових бомбардувальників, а також SR-71 Blackbird і Valkyrie. У підсумку було розроблено літак, здатний досягати швидкості понад 3000 км/год і вести бій на висоті близько 20-25 км. Літак був озброєний:
- чотирма ракетами класу «повітря — повітря»;
- чотирма 500-кілограмовими бомбами.
З експлуатацією літака пов’язаний найгучніший випадок втечі з СРСР. Старший лейтенант В. Біленко на винищувачі МіГ-25 перетнув радянський кордон і приземлився на території Японії. Пізніше він попросив політичного притулку.
Літак МіГ-25 з великою кількістю секретної апаратури вивчили фахівці НАТО і повернули СРСР. Це стало причиною суттєвої модернізації літака МіГ-25, а також системи паролів і радіолокації на всіх видах радянських літаків.
З 1970 року було вироблено 1190 одиниць літальних апаратів такого типу. МіГ-25 широко застосовувався у збройних конфліктах:
- війні Судного дня;
- ірано-іракській війні;
- війні в Перській затоці.
North American XB-70 Valkyrie
Максимальна швидкість — 3309 км/год.
«Валькірія» — американський стратегічний бомбардувальник, здатний досягати швидкості в 3 Мах. XB-70 розробляли з вимогою дальності польоту 11 тис. км. Він мав доставляти бомбове навантаження в 14 ядерних бомб на територію противника.
Високі вимоги до швидкості (3 Мах) висувалися, виходячи з двох цілей:
- Відірватися від радянських перехоплювачів.
- Відлетіти на безпечну відстань після скидання ядерних бомб.
«Валькірія», обладнаний шістьма двигунами, мав летіти на висоті близько 21 км зі швидкістю, що втричі перевищує швидкість звуку. Практичні випробувальні польоти показали, що прототипам вдавалося досягти задуманих характеристик з великими труднощами. Випробування літака тривали з 1964-го по 1969-й.
У 1966 році під час зйомки рекламного ролика «Валькірія» №2 розбився. Вишикувавшись у повітрі для постановочного фото, «Валькірія» і винищувач, що її супроводжував, опинилися занадто близько один до одного і зіткнулися.
Винищувач F-104, яким керував пілот-рекордсмен проекту Х-15 Джозеф Вокер, одразу вибухнув, пілот загинув. XB-70 звалився на землю, з двох пілотів зумів катапультуватися тільки один.
Замість запланованих 50 бойових літаків було побудовано тільки два експериментальних, один із них було втрачено. Збройні сили та уряд США вирішили згорнути програму на користь більш перспективних балістичних ракет.
МіГ-31
Максимальна швидкість — 3000 км/год.
МіГ-31 став першим радянським літаком четвертого покоління. Літак був розроблений на основі МіГ-25 у 1970-х роках у КБ імені Мікояна. Крейсерська надзвукова швидкість МіГ-31 досягає 2500 км/год, дозвукова — 950 км/год.
Літак має пристойні льотні характеристики. На озброєнні МіГ-31 знаходиться автоматична гармата калібру 23 мм і до шести крилатих ракет класу «повітря — повітря» або «повітря — земля». Чотири таких літаки можуть контролювати фронт завширшки 900-1100 км. У складі ППО СРСР у свій час літаки значилися як авіація спеціального призначення.
Літак здатний виконувати бойові завдання в будь-яку погоду на висоті до 30 км. Саме на МіГ-31 льотчик Олександр Федотов зумів установити рекорд із висоти польоту, досягнувши позначки в 37 650 м.
МіГ-31 був прийнятий на озброєння 1981 року і прийшов на заміну перехоплювачам Су-15 і Ту-128. Літаки МіГ-31 брали участь у другій чеченській війні і війні в Сирії.
Загалом було вироблено понад 500 одиниць МіГ-31. Літак досі перебуває на озброєнні:
- у Російській Федерації — понад 250 одиниць;
- у Республіці Казахстан — близько 30 одиниць МіГ-31 різних модифікацій (авіабаза в Караганді).
Крім того, окремі екземпляри МіГ-31 були доступні туристам, охочим випробувати перевантаження військових льотчиків.
Найшвидші літаки в історії служили військовим цілям. Вони стали пам’ятками гонки озброєнь періоду холодної війни. Водночас це і символи наукового генія людини. Апарати продемонстрували рух прогресу в надзвуковій авіації. Досвід створення та польотів на найшвидших літаках в історії допоміг людству зробити впевнені кроки в освоєнні космосу.